Speciál: 10 podob Davida Bowieho

21. února 2016 v 19:32 | El |  Speciály
Zdravím, je to sice trochu pozdě, protože od úmrtí Davida Bowieho už uplynulo více než měsíc, ale stejně bych se chtěl ještě vrátit k jeho personě a napsat, proč vlastně byl jeho talent tak unikátní a připomenout, proč jsme jej všichni měli tak rádi a kdo nás vlastně opustil. Bowie byl člověkem mnoha tváří a podařilo se mu za jeho života povýšit rockovou hudbu na ušlechtilou formu umění, z živých koncertů udělal neskutečnou show a sám sebe přeměnil na superhrdinu, udělal ze sebe nějakou božskou entitu, která se jen momentálně vtělila do člověka jménem David Robert Jones s pseudonym David Bowie. Davidovi se přezdívalo chameleon hudby, protože za celý svůj život držel krok s dobou a celou dobu se mu dařilo určovat budoucí trendy, a to nejen v hudbě, byl skutečně renesančním člověkem a působil snad ve všech uměleckých odvětvích. Pojďme si jej přestavit v deseti různých podobách, které na sebe postupen času bral.


Zakladatel glam rocku: Už na konci 60. a začátku 70. let vypadal Bowie mezi ostatními rockovými hvězdami, jako byli Beatles, Rolling Stones, Led Zeppelin nebo Jimi Hendrix, jako zjevení. Vyčníval hlavně svým androgynním vzhledem, kdy vůbec jako první rocková hvězda začal používat rtěnku a výrazný make-up, nosil oblečení s třpytkami a na obal svojí desky Man Who Sold The World dal fotografii, na které je oblečený v šatech. Právě Bowie byl člověkem, který jako první ukázal možnosti toho, jak se dá v hudbě využít móda a jakou moc má vizuální stránka umělce. Jeho stylem se inspirovalo nesčetné množství dalších, například New York Dolls, prakticky celé glam metalové hnutí v čele s kapelami jako Mötley Crüe, ale i třeba Alice Cooper, Marilyn Manson nebo Robert Smith.


Ziggy Stardust: V roce 1972 vydal Bowie svoje přelomové koncepční album The Rise and Fall of Ziggy Stardust and the Spiders from Mars, které vypráví o fiktivní rockové hvězdě, jejíž identitu David Bowie dočasně přijal. Texty jsou hodně inspirované sci-fi tématikou, Ziggy se v nich setkává s mimozemskými bytostmi, se kterými chce zachránit svět a vrátit do něj mír a lásku, což zní dnes možná směšně, ale tehdy astával zlatý věk sci-fi, a podobné věci na lidi fungovaly. Na to Bowie navázal i na dalších dvou albech, Aladdin Sane a Diamond Dogs, kde si sice vytvořil jiné komiksové postavy s jejich příběhy, ale vzhledem k celkové podobnosti je můžeme vnímat jako další vývoj Ziggyho, od kterého přebírají typický vzhled s oranžovými vlasy i křiklavé oblečení.


Okultista: Okultismus všeobecně je velmi zajímavý fenomén hudby 70. let a jednou mu snad věnuji celý speciál. V Los Angeles, kde byly mezi hvězdami naprosto běžné neřesti jako tvrdé drogy a sex na všechny možné způsoby, včetně sadomasochismu a sexu s nezletilými dívkami (ne úplně pedofilie, ale spousta milenek tehdejších rockových muzikantů měla mezi 14 a 17 lety). V tomto prostředí se spousta z nich zajímala o různá exotická náboženství, a okultismus, konkrétně Crowleyho učení thelema mělo tehdy obrovskou popularitu (není se co divit, základní pravidlo "dělej co ty chceš" bylo pro svobodomyslné hudebníky velmi přitažlivé). Nejinak tomu bylo i u Bowieho, který kupoval různé relikvie po zemřelých okultistech z viktoriánské doby a i v některých textech se k náklonnosti ke Crowleymu přiznává. Dokonce existuje několik, spíše humorných, historek, třeba jednou Bowie manželce tvrdil, že se s ním stalo něco zlého, že je přesvědčen, že byl unesen čarodějnicemi, které prováděly nějaké tajné rituály. Později se vysvětlilo, že jej zdrogovaného odvedla parta fanynek na byt, kde si s ním užívaly sexu. Také si k sobě pozval Jimmyho Page z Led Zeppelin, který tehdy byl považován za mocného černého mága a pokoušel se z něj dostat nějaké informace o okultismu. Během jeho návštěvy ale zpanikařil a začal mít pocit, že se Page zmocňuje jeho mysli, proto se s ním pohádal a donutil jej odejít. Na všech večírcích se mu od té doby vyhýbal a pro jistotu povolal do svého bytu vymítače duchů, protože si byl jistý, že na něj Page přivolal nějaké démony. Je také fakt, že v té době se Bowiemu totálně vymkla z rukou jeho závislost na kokainu, z natáčení alba Station to Station si prý nepamatuje vůbec nic a podle ostatních prý tehdy odmítal přijmout jakékoli jídlo, kromě červené papriky a mléka. Jeho žena Angela si tehdy uvědomila, že v tomto stavu dlouho nevydrží a rozhodla se donutit jej, aby s ní z Los Angeles odešel.


Vysoký bílý vévoda: Thin white duke se jmenovala další z Bowieho vizuálních inkarnací, kterou přijal už v divokém Los Angeles, a kterou si tehdy vzal s sebou do Evropy, kam se vydal na naléhání svojí ženy, aby se konečně dostal za závislosti na drogách. Chvíli spolu bydleli v Ženevě, ale pak se Bowie doslech o umělecké scéně v Berlíně, kterou tehdy ovládali Kraftwerk a Neu! a pronajal si byt v Berlíně, kde s ním tehdy bydlel jeho přítel Iggy Pop. Společně se navzájem podporovali ve své kariéře, Bowie produkoval Iggyho sólové album a ten mu zase umožnil jet s ním na turné jako klávesista, aby si Bowie mohl odpočinout od veškteré pozornosti, kterou na sebe strhával jako frontman. Spolu se také pokoušeli zbavit závislosti na drogách, a i když se ze začátku moc nedařilo, oba začali hodně pít a občas si dopřáli kokain tak jako v Los Angeles, jednou dokonce chtěli společně spáchat sebevraždu, protože měli pocit, že drogám už v životě neutečou. Nakonec se jim podařilo dostat se jakž takž do formy a Bowie v Berlíně stihl natočit svoje přelomová alba Low, "Heroes" a Lodger, kde se silně inspiroval elektronickou hudbou a kraut rockem.


Disco: Po rozvodu s Angelou, která už neustála jeho Berlínské výstřelky Bowie pokračuje v experimentech s elektronickou hudbou, které vyvrcholí spoluprácí s legendou disca a funku Nile Rodgersem a také veleúspěšnou deskou Let's Dance. Bowieho tvorba v té době koresponduje s celosvětovou popularitou a on se opět dostává na vrchol, deska Let's Dance se dokonce dostává i do zemí za železnou oponou. I v tehdejším Československu se dala sehnat a dostalo se jí obrovské popularity. Ještě ke všemu právě v této době Bowie udělal několik velmi slavných duetů s dalšími tehdejšími hvězdami, například Under Pressure s Queen a Dancing in the Street s Mickem Jaggerem.


Experimentátor: Po éře disko se Bowie vydává na další expedice do vod elektronické hudby, vychází z toho nepříliš komerčně úspěšná, ale přesto zajímavá alba jako Black Tie White Noise, temné 1. Outside vydané ve spolupráci s Brianem Eno nebo Earthling, inspirované projekty jako The Prodigy nebo Fatboy Slim, plné tvrdé elektroniky. Během této doby se také sblížil se svým velkým obdivovatelem a ikonou industrialu, Trentem Reznorem, se kterým byl na turné a vydali společný klip, k Bowieho písni, kterou Reznor zremixoval.


Herec: Kromě hudby se Bowie věnoval i herectví, a to jak v divadle, tak i ve filmech. Velmi známé je jeho ztvárnění postavy hlavního záporáka, krále goblinů, ve filmu Labyrint od George Lucase. Objevil se i v dalších filmech, například Fire Walks With Me od Davida Lynche, který byl jeho obdivovatelem a nechal Bowieho podílet se i na soundtracku pro film Lost Highway a ve spoustě dalších filmů měl jako rocková hvězda svoje cameo.


Malíř: Bowie byl aktivní i co se týče malířství, většina jeho obrazů vznikala během období kdy žil v Berlíně, kde se inspiroval expresionisty. I když jeho tvorba na poli malířství není ani zdaleka tak známá, jako jeho hudba, jeho obrazy jsou velmi působivé a ukazují, jak moc velký rozhled měl Bowie přes celou uměleckou scénu.


Módní ikona: Už od začátků své kariéry byl Bowie kvůli svému extravagantnímu stylu oblékání v hledáčku lidí, kteří se zajímali o módu. Jeho styl byl ze začátku velmi provokující kvůli jeho androgynního vzhledu a stal se populárním hlavně mezi homosexuály a všeobecně v LGBT subkultuře a velkou měrou, spolu s Freddiem Mercurym se podílel na tom, že homosexuálové začali být bráni jako normální lidé.


Lazarus: I když je to smutné, i legendy umírají. Bowie ovšem svůj odchod předvedl se stejnou grácií, tak jako vše ostatní, co ve svém životě dělal. Na své poslední desce, kterou vydal těsně před smrtí se stylizoval do role Lazara, kterému dal vizuální podobu slepce s knoflíky na pásce přes oči, tak jak vystupuje ve videoklipech Blackstar a Lazarus. Bowie desku oznámil zcela nečekaně a i když přestal koncertovat už v roce 2006 kvůli problémům se srdcem, nikdo nečekal, že Blackstar je jeho labutí písní. Bowie však měl všechno naplánované tak pečlivě, že se mluví o tom, že svoji smrt přeměnil na umělecké dílo. Abych ale nekončil jen špatnými zprávami, je tu něco, co i po jeho smrti potěší všechny jeho fanoušky - podle jeho manažera údajně Bowie ještě před smrtí pečlivě prošel všechny archivy s nepoužitými skladbami, a i posmrtně by mu mělo vyjít několik dalších alb s novým materiálem, to další by mělo vyjít už v roce 2017.


Zdroje obrázků:
http://www.teenagewildlife.com/Othermedia/Artwork/pics/childinberlin.jpg
http://cdn0.dailydot.com/uploaded/images/original/2016/1/11/david_bowie_2.png
 

1 člověk ohodnotil tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama