Leden 2017

Born Slippy

21. ledna 2017 v 18:45 | El |  Song stories
Dnešní článek bude o písni Born Slippy od anglické elektronické kapely jménem Underworld. Píseň vyšla v roce 1995 a už tehdy se stala docela populární a dostala se do hitparád, navzdory tomu, že je docela experimentální. Největší slávy ale dosáhla až v roce 1996 a to tím, že byla zvolena jako soundtrack do kultovního filmu Trainspotting, jako podklad pro ikonickou závěrečnou scénu, a právě díky tomu si ji spousta lidí pamatuje, stala se tak jakousi neoficiální hymnou pro generaci 90. let, o které původní knižní předloha od Irvine Welshe a poté i film vypráví. Dokonce se podle něj občas dospívajícím z let 1993 - 1997 v Británii, postiženým epidemiemi heroinové závislosti a AIDS říká "trainspotting generation". Vybral jsem si teď tuto píseň mimo jiné právě kvůli tomu, že by se během příštího měsíce mělo v kinech objevit volné pokračování tohoto filmu, T2 Trainspotting, tak si ho nenechte ujít.

Píseň původně vznikla jako pouze instrumentální a tak také vyšla v roce 1995, mnohem známější je ale její předělaná verze, která se jmenuje Born Slippy.NUXX (tu příponu prý takhle udělal počítačový program při nahrávání a kapela se ji tam rozhodla nechat), která byla složena právě pro soundtrack k filmu Trainspotting a která byla po vydání filmu vydána jako singl a dosáhla velkého úspěchu, v Británii se dostala až na druhé místo v hitparádách. Tato verze už je i otextována a s tou původní nemá mnoho společného. Text měl údajně vzniknout v hospodě pod vlivem alkoholu a jde o vnitřní monolog, který vede opilý člověk sám se sebou, proto se v něm tak často opakují slova.

Drive boy, dog boy, dirty numb angel boy
In the doorway boy
She was a lipstick boy
She was a beautiful boy
And tears boy and all in your inner space boy
You had hand girls boy and steel boy
You had chemicals boy, I've grown so close to you
Boy and you just grown boy
She said come over, come over
She smiled at you, boy

Drive boy, dog boy, dirty numb angel boy
In the doorway boy
She was a lipstick boy
She was a beautiful boy
And tears boy and all in your inner space boy
You had hand girls boy and steel boy
You had chemicals boy, I've grown so close to you
Boy and you just grown boy
She said come over, come over
She smiled at you, boy

Let your feelings slip boy
But never your mask boy
Random blonde bio high density rhythm
Blonde boy, blonde country, blonde high density
You are my drug boy, you're real boy
Speak to me and boy dog, dirty numb cracking boy
You get wet boy, big big time boy, acid bear boy
Babes and babes and babes and babes and babes
And remembering nothing boy
You like my tin horn boy and get wet like an angel
Derail

You got a velvet mouth
You're so succulent and beautiful
Shimmering and dirty wonderful and hot times
On your telephone line and God and everything
On your telephone and in walk an angel

And look at me
Your mom squatting pissed in a tube-hole at Tottenham Court Road
I just come out of the ship
Talking to the most blonde I ever met
Shouting, lager, lager, lager, lager
Shouting, lager, lager, lager, lager
Shouting, lager, lager, lager, lager
Shouting, lager, lager, lager
Shouting, mega, mega, white thing
Mega, mega, white thing
Mega, mega, white thing
Mega, mega
Shouting, lager, lager, lager, lager
Mega, mega, white thing
Mega, mega, white thing
So many things to see and do in the tube hole true
Blonde going back to Romford
Mega, mega, mega, going back to Romford
Hi mom are you having fun
And now are you on your way
To a new tension headache

Jak je vidět, text je opravdu chaotický a popisuje dojmy z propité noci, najdeme zde spoustu narážek na alkohol, drogy a náhodný sex. Autor se k ní později vyjádřil tak, že chtěl vyvolat dojem opileckého vnímání světa, kdy si člověk z celého večera pamatuje jen útržky. Karl Hyde, zpěvák Underworld měl později s touto písní velké problémy při živém vystupování, mnoho lidí ji bralo jako oslavu nočního života, ale on se v té době léčil z alkoholismu a bylo mu proti srsti ji zpívat. Mimochodem, název písně s tímto textem nějak nesouvisí, kapela si jej údajně vybrala podle jména chrta, na kterého vsadili na psích závodech, a on vyhrál.

Takhle vypadá originální instrumentální verze, vydaná v roce 1995:


A toto je nejznámější verze, kterou slyšíme i ve filmu.


Born Slippy se pro svoji popularitu dočkala také velkého množství cover verzí napříč všemi žánry, najdeme mezi nimi například remix od Paul Van Dyka, rockové verze od A Silent Film, nebo japonských UVERworld, nebo dokonce i folkovou předělávku od kapely The Creaking Planks.


Speciál: 2016 - rok smrti?

7. ledna 2017 v 23:02 | El |  Speciály
Zdravím vás, je tu konec roku a s ním přichází bilancování uplynulých 12 měsíců. Jak už napovídá název, velkou roli v něm hrála smrt, opustili nás David Bowie, Prince, Leonard Cohen, George Michael, Pete Burns, Merle Haggard, Radim Hladík a mnoho dalších významných postav, které hudební scéně budou chybět. Téma odcházení se projevilo i na deskách, hned tři špičkové desky, které tento rok vyšly jsou věnovány smrti a umírání. Pojďme se tedy podívat na 10 desek, které jsou podle mě nejpovedenější za loňský rok.

Co je nového za měsíc prosinec

2. ledna 2017 v 19:28 | El |  Novinky
Zdravím vás, prosinec je za námi a je čas na to, podívat se na události uplynulého měsíce. A bohužel to opět nebude nic veselého.